Skip navigation
Universidade Federal da Bahia |
Repositório Institucional da UFBA
Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/39156
metadata.dc.type: Dissertação
Title: Babá Egum: culto e cuidado ancestral afro-brasileiro na Bahia
Other Titles: Babá Egum: worship and afro-brazilian ancestral care in Bahia
metadata.dc.creator: Santos, Cassio Oliveira dos
metadata.dc.contributor.advisor1: Rabelo, Miriam Cristina Marcilio
metadata.dc.contributor.referee1: Rabelo, Miriam Cristina Marcilio
metadata.dc.contributor.referee2: Lima, Fabio Baptista
metadata.dc.contributor.referee3: Duccini, Luciana
metadata.dc.description.resumo: O objetivo desta dissertação é analisar a relação entre vivos e mortos, que é engendrada ritualisticamente no culto de babá egum na Bahia, especificamente, em Salvador e na Ilha de Itaparica. A análise parte da concepção iorubá de morte como continuidade. Abordo neste estudo, os elementos constituintes dessa prática religiosa afro-brasileira, ressaltando os caminhos que dão acesso a um sistema de participação dos rituais, que podem ser assegurados pela consanguinidade com os fundadores e líderes dos terreiros ou por múltiplos gatilhos como enfermidade, herança ou escolha ancestral. Os dados recolhidos na pesquisa empírica, aliados a uma teoria socio-antropológica darão base para discussões acerca das noções de parentesco, ancestralidade, tradição e gênero. Assim, a dinâmica de cuidado mútuo entre os ancestrais masculinos divinizados e a comunidade religiosa, que se dedica em manter ininterrupta essa conexão, é o fio condutor deste trabalho.
Abstract: The objective of this dissertation is to analyze the relationship between the living and the dead, which is ritualistically engendered in the worship of babá egum in Bahia, more specifically, in Salvador and on Itaparica Island. The analysis starts from the iorubá understanding of death as continuity. In this study, I consider the constitutive elements of this Afro-Brazilian religious practice, highlighting the pathways that give access to the system of participation in the rituals, which can be guaranteed through consanguinity with the founders and leaders of the terreiros or via multiple triggers such as sickness, heritage or ancestral choice. The findings gathered in the empirical research, together with the socio-anthropological theory, ground the discussions regarding kinship, ancestry, tradition and gender. In this manner, the dynamics of mutual care between the deified male ancestors and the religious community, which dedicates itself to continuously maintaining this connection, is the guiding thread of this research.
Keywords: Religião afro-brasileira
Culto dos eguns
Ancestralidade
Rituais
metadata.dc.subject.cnpq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA
metadata.dc.language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Bahia
metadata.dc.publisher.initials: UFBA
metadata.dc.publisher.department: Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas (FFCH)
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais (PPGCS) 
URI: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/39156
Issue Date: 11-Dec-2020
Appears in Collections:Dissertação (PPGCS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cassio Santos - dissertação.pdf1,3 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.