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dc.creatorRodrigues, Rosecleide Ferreira Borges-
dc.date.accessioned2024-01-10T16:59:02Z-
dc.date.available2024-01-10T16:59:02Z-
dc.date.issued2023-11-27-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufba.br/handle/ri/38856-
dc.description.abstractThe deaf community has expressed its culture and language through literary productions in a poetic manner. Thus, the productions of black authors intersect aspects related to race and gender, fields that affect women's experiences. This dissertation sought to explore how the poetic text in a language with a visual-spatial modality brings the visuality of an aesthetic built on the plasticity of a signed language, having the author's body as a support for the texture of the text and which aspects these texts cover. The research problem that accompanied the development of the investigation was: which aesthetic elements make up the signaled poetics? What do these poems say and how they say? Based on these questions, the objective is to understand the aspects present in the highlighted poems written by Yanna Porcino. The methodology used to develop the research consisted of a descriptive analysis, considering the aesthetic elements described by Sutton-Spence (2021), the theme and the performative aspects in the highlighted poems. Three poems by Yanna Porcino were analyzed: "Who cares" (Porcino, 2020), "Ingenuity" (Porcino, 2021) and "I am different" (Porcino, 2021). The reflections take place in dialogue with the theories of Stuart Hall (2003, 2006) that allow us to understand some aspects of culture; Carlos Skliar (2005), who addresses deafness from a cultural and sociological perspective. We were also guided by the research of some theorists on the linguistic studies of Sign Language, such as Lucinda Ferreira Brito (2010), and Ronice Quadros and Lodenir Karnopp (2007). Furthermore, in our analyzes we consider deaf studies marked by Strobel's (2008) positions on deaf culture and research on deaf literature presented by Lodenir Karnopp (2006, 2008, 2010), Marta Morgado (2011), Cláudio Mourão (2011, 2016) and Sutton-Spence (2005, 2006, 2021). As a result, we conclude that the analyzed poems have mobilized the performative and aesthetic aspects of visual poetics in Brazilian Sign Language, operating in the literary territories of the collective (re)writing experiences and denouncing oppression.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Bahiapt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.subjectLiteratura brasileirapt_BR
dc.subjectPoesia virtual brasileirapt_BR
dc.subjectLíngua brasileira de sinaispt_BR
dc.subjectCultura surdapt_BR
dc.subjectPorcino, Yanna - Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subjectPorcino, Yanna - Quem cuidapt_BR
dc.subjectPorcino, Yanna - Ingenuidadept_BR
dc.subjectPorcino, Yanna - Eu sou diferentept_BR
dc.subject.otherBrazilian literaturept_BR
dc.subject.otherBrazilian visual poetrypt_BR
dc.subject.otherBrazilian sign languagept_BR
dc.subject.otherDeaf culturept_BR
dc.subject.otherYanna Porcinopt_BR
dc.titleLiteratura surda: a construção poética sinalizada de Yanna Porcinopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.publisher.programPós-Graduação em Literatura e Cultura (PPGLITCULT) pt_BR
dc.publisher.initialsUFBApt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESpt_BR
dc.contributor.advisor1Ramos, Elizabeth Santos-
dc.contributor.referee1Mourão, Cláudio Henrique Nunes-
dc.contributor.referee2Bento, Nanci Araújo-
dc.contributor.referee3Ramos, Elizabeth Santos-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1419393870629428pt_BR
dc.description.resumoA comunidade surda tem manifestado sua cultura e sua língua por meio de produções literárias de maneira poética. Desta forma, as produções de autoras negras interseccionam aspectos relacionados a raça e gênero, campos que afetam a vivência das mulheres. A presente dissertação buscou explorar como o texto poético em uma língua de modalidade visual-espacial traz a visualidade de uma estética construída na plasticidade de uma língua sinalizada, tendo o corpo do autor como suporte para a tessitura e quais aspectos esses textos abarcam. O problema de pesquisa que acompanhou o desenvolvimento da investigação foi: quais elementos estéticos compõem a poética sinalizada das mulheres surdas? O que dizem esses poemas e de que modo? A partir desses questionamentos, o objetivo é perceber os aspectos presentes nos poemas sinalizados de autoria de Yanna Porcino. A metodologia utilizada para o desenvolvimento da pesquisa consistiu em uma análise descritiva, considerando os elementos estéticos descritos por Sutton-Spence (2021), a temática e os aspectos performáticos nos poemas sinalizados. Foram analisados três poemas de Yanna Porcino: "Quem cuida" (Porcino, 2020), "Ingenuidade" (Porcino, 2021) e "Eu sou diferente" (Porcino, 2021). As reflexões se dão em diálogo com as teorias de Stuart Hall (2003, 2006) que nos permitem compreender alguns aspectos sobre a cultura; Carlos Skliar (2005), que aborda a surdez sob uma perspectiva cultural e sociológica. Também nos orientamos pelas pesquisas de alguns teóricos sobre os estudos linguísticos da Língua de Sinais, como os de Lucinda Ferreira Brito (2010), e Ronice Quadros e Lodenir Karnopp (2007). Ademais, consideramos em nossas análises os estudos surdos marcados pelas posições de Strobel (2008) sobre a cultura surda e as pesquisas em torno da literatura surda apresentadas por Lodenir Karnopp (2006, 2008, 2010), Marta Morgado (2011), Cláudio Mourão (2011, 2016) e Sutton-Spence (2005, 2006, 2021). Como resultado, concluímos que os poemas analisados têm mobilizado os aspectos performáticos e estéticos da poética visual em Língua Brasileira de Sinais, operando nos territórios literários da coletividade, escrevendo vivências e denunciando opressões.pt_BR
dc.publisher.departmentInstituto de Letraspt_BR
dc.type.degreeMestrado Acadêmicopt_BR
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