dc.relation.references | Abbey, E. (2012). Ambivalence and its transformation. In Valsiner, J. (ed.) The Oxford
Handbook of Culture and Psychology. Londres: Oxford University Press, 989-997.
Adu. P. (2019). A Step-by-Step Guide to Qualitative Data Coding. Nova Iorque: Routledge.
Aguerrondo, I. (1992). La innovación educativa en América Latina: balance de cuatro
décadas. Perspectivas. Genebra, v. 22, n. 83, 379-394
Almeida, S. R.; Penso, M. A.; e Freitas, L. G. (2019). Identidade docente com foco no
cenário de pesquisa: uma revisão sistemática. Educação em Revista, n. 35, 1-39, DOI:
http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698204516
Almeida, S. G. (2022). Escolas Transformadoras: experiências educativas à luz da teoria
histórico-cultural. (Tese de doutorado, Faculdade de Educação da Universidade de
Brasília). Repositório Institucional UnB:
https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/45354/1/2022_SheylaGomesdeAlmeida.pdf
Andrade Júnior, N. V. (2011). As obras do plano de edificações escolares de Anísio Teixeira
e arquitetura moderna na Bahia (1947-1950). 9º Seminário Docomomo Brasil:
interdisciplinaridade e experiências em documentação e preservação do patrimônio
recente. Brasília, junho de 2011. Disponível no site www.docomomobsb.org
André, M. e cols. (1999). Estado da arte da formação de professores no Brasil. Educação e
Sociedade, 20(68), 301-309
André, M. e cols. (2009). A produção acadêmica sobre formação de professores: um estudo
comparativo das dissertações e teses defendidas nos anos de 1990 e 2000. Formação
docente – Revista Brasileira de formação de professores, 01(01), 41-56
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research.
Qualitative Research, 1, 385-405, DOI: https://doi.org/10.1177/146879410100100307
Azevedo, F. [et al]. (2010). Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova (1932) e dos
educadores (1959). Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana. Coleção
Educadores
Baldwin, J. M. (1892). The origin of volition. Science, v. XX, n. g pp. 286-287
Baldwin, J. M. (1894). Imitation: A Chapter in the Natural History of Consciousness. Mind,
jan. Disponível em: https://brocku.ca/MeadProject/Baldwin/Baldwin_1894.html
Baldwin, J. M. (1930). James Mark Baldwin. In A History of Psychology in Autobiography,
vol. 1. Edited by Carl Murchison, Massachusetts: Clark University Press
Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro.
São Paulo: Martins Fontes
Baron, J. (1981). Reflective thinking as a goal of education. Intelligence, n 5, 291-309
Beiguelman, G. (2019). Memória da Amnésia: políticas do esquecimento. São Paulo: Edições
SESC
Betancur, R. R.; Pardo-Del-Val, M.; Martínez-Pérez, J. F. (2022). Strategic Orientation to
Educational Innovation: A Systematic Review and Conceptual Model. Intangible
Capital, 18 (3), 442-468, DOI: https://doi.org/10.3926/ic.1686
Bhattacharya, H. (2008). New Critical Collaborative Ethnography. In Hesse-Biber & Leavy
(eds). The Handbook of Emergent Methods. Nova Iorque: The Guilford Press
Branco, A. U.; e Valsiner, J. (1997). Changing methodologies: A co-constructivist study of
goal orientations in social interactions. Psychology and Developing Societies. 9, 35-64
Branco, A. U. & Valsiner, J. (2010). Towards cultural psychology of affective processes:
Semiotic regulation of dynamic field. Estudíos de Psicología. 31, (3), 1-9
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in Psychology. Qualitative Research
in Psychology, 3, (2), 77-101, DOI: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Brown, A. & Campione, J. C. (1994). Guided discovery in a community of learners. In K.
McGilly (eds) Classroom lessons. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press
Brunner, J. (1990). Acts of meaning. Londres: Harvard University Press
Brunner, J. (1996). The culture of education. Londres: Harvard University Press
Campolina, L. O. (2012). Inovação Educativa e Subjetividade: a configuração da dimensão
histórico-subjetiva implicada em um projeto inovador. (Tese de doutorado, Faculdade
de Educação da Universidade de Brasília). Repositório Institucional UnB:
https://repositorio.unb.br/handle/10482/10760
Canário, R. (2004). Uma inovação apesar das reformas. In: Canário, R., Matos,
F. e Trindade, R. (Orgs.). Escola da Ponte: um outro caminho para a Educação. 22-
29 São Paulo: Editora Didática Suplegraf
Chiappe, A.; e Adame, S. I. (2018). Open educational practices: a learning way beyond free
access knowledge. Ensaio: avaliação, políticas públicas e educação, vol. 26, n. 98,
213-230, DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362018002601320
Chiozzini, D. F. (2003). Os ginásios vocacionais: a (des) construção da história de uma
experiência educacional transformadora (1961/1969). (Dissertação de Mestrado,
Faculdade de Educação da Universidade de Campinas- Unicamp). Repositório
Institucional Unicamp:
http://repositorio.unicamp.br/bitstream/REPOSIP/252358/1/Chiozzini_DanielFerraz_
M.pdf
Cole, M. (1999). Cultural-historical psychology: a meso-genetic approach. In: Martin, L. M.
W.; Nelson, K.; Tobach, E. Sociocultural Psychology: Theory and Practice of Doing
and Knowing. New York: Cambridge University Press
Danziger, K. (2002). Constructing the subject: historical origins of psychology research.
Nova York, EUA: Cambridge University Press
Demo, P. (2010). Rupturas urgentes em educação. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em
Educação. Rio de janeiro, v. 18, n. 69, 861-872
De Faria, E. e Trevisan de Souza, V. L. (2011). Sobre o conceito de identidade: apropriações
em estudos sobre formação de professores. Psicologia Escolar e Educacional, vol. 15,
núm. 1, janeiro-junho, 2011, 35-42 Associação Brasileira de Psicologia Escolar e
Educacional
Paraná, Brasil. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=282321834004 .
De Rossi, V. L. S. (2005). Mudança com máscaras de inovação. Educação e Sociedade.
Campinas, v. 26, n. 92, 935-957
Despret, V. (2011). Os Dispositivos Experimentais. Fractal, 23(1), 43-58. Tradução de
Carlos Marconi. Revisado por Ronald J. J. Arendt
Dewey, J. (1915/2008). Democracy and Education. Kindle. E-book Gutenberg Project.
Dewey, J. (1971). Experiência e Educação. Tradução de Anísio Teixeira. Companhia Editora
Nacional.
Dewey, J. (2001). The school and society & the child and the curriculum. NY: Mineola.
United Kingdom. (1943). House of Commons. Debates: 28 October
Díaz-Barriga Arceo, F. (2012). Reformas curriculares y cambio sistémico: uma articulación
ausente pero necesaria para la innovación. Revista Iberoamericana de Educación
Superior, Cidade do México, v. 3, n. 7, 23-40
Díaz-Barriga Arceo, F. (2018) Los profesores ante las innovaciones curriculares. Revista
Iberoamericana de Educación Superior, Cidade do México, v. 1, n. 1, 37-57
Egler, V. L. P. (2022). Aprendizagem de Professoras na Ação Pedagógica: Compreensões a
partir da Teoria da Subjetividade. (Tese de doutorado, Faculdade de Educação da
Universidade de Brasília). Repositório Institucional UnB:
http://www.realp.unb.br/jspui/bitstream/10482/44162/1/2022_Vald%C3%ADviadeLi
maPiresEgler.pdf
Elder, G. H. (1996). Human Lives in changing societies: life course and development
insights. In R. B. Cairns, G. H. Elder e E. J. Costello (orgs). Developmental Science.
31-62. New York: Cambridge University Press
Elder G.H., Johnson M.K., Crosnoe R. (2003). The Emergence and Development of Life
Course Theory. In: Mortimer J.T., Shanahan M.J. (eds) Handbook of the Life Course.
Handbooks of Sociology and Social Research. Springer, Boston, MA, DOI:
https://doi.org/10.1007/978-0-306-48247-2_1
Ennes, M. A.; e Marcon, F. (2014). Das identidades aos processos identitários: repensando
conexões entre cultura e poder. Sociologias, ano 16, n. 35, 274-305
Escolano Benito, A. (2017). A escola como cultura: experiência, memória e arqueologia.
Tradução e revisão técnica Heloísa Helena Pimenta Rocha, Vera Lúcia Gaspar da
Silva. Campinas, São Paulo: Editora Alínea
Farias, I. M. S. de. (2006). Inovação, mudança e cultura docente. Brasília: Liber Livros
Faye, Jan (2014). The nature of scientific thinking. On interpretation, explanation, and
understanding. Nova Iorque: Palgrave Mcmillan
Ferreira, D. G. A. e Biccas, M. S. (2006). Ginásios Vocacionais do Estado de São Paulo: um
lugar de memória? Comunicação oral proferida na Faculdade de Educação da
Universidade de São Paulo
Ferreira, I. K. L. (1992). As escolas experimentais de São Paulo na década de 60: sua
contribuição à formação do cidadão. (Tese de Doutorado. Não publicada). Faculdade
de Educação da Universidade de São Paulo
Fraser, M. T. D.; Gondim, S. M. G. (2004). Da fala do outro ao texto negociado: discussões
sobre a entrevista na pesquisa qualitativa. Paideia, 14, 28, 139-152
Freire, P. (1996). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 31ª Ed.
Coleção Leitura, São Paulo: Paz e Terra
Freire, P. (2002). Educação como prática de liberdade. 26 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra
Freire, P. (2002). Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. 11 ed.
São Paulo: Paz e Terra
Freire, P. (2005) Education for Critical Consciousness. London: Continuum
Garfinkel, H. (1967). Studies in Ethnomethodology. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall
Gatti, B. A.; Barreto, E. S. S.; André, M. D. A. de.; Almeida, P. C. A. (2019). Professores do
Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO
Geertz, C. (1973), The Interpretation of Cultures. New York: Basic Books
Ghanem Júnior, E. G. G. (2012) Inovação educacional em pequeno município- o caso
Fundação Casa Grande (Nova Olinda, CE, Brasil). Educação em Revista v. 28, n. 03,
103-124
Ghanem Júnior, E. G. G. (2013a) Inovação em escolas públicas de nível básico: o caso redes
da Maré (Rio de Janeiro, RJ). Educ. Soc. Campinas, v. 34, n. 124, 425- 440
Ghanem Júnior, E. G. G. (2013b) Inovação em educação ambiental na cidade e na floresta: o
caso Oela. Cadernos de Pesquisa v. 43, n. 150, 1004-1025
González Rey, F. L. (2005). Pesquisa Qualitativa em Psicologia: caminhos e desafios.
Tradução de M. A. F. Silva. São Paulo: Cengage Learning
Governo do Distrito Federal (2020). Diário Oficial da União- DOU. Disponível em:
https://www.sinj.df.gov.br/sinj/Diario/9dd5a6f3-0da7-384a-b274-
77dffbe2d1dc/DODF%20087%2001-06-2020%20EDICAO%20EXTRA.pdf
Governo do Distrito Federal (2022). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua
e Trimestral- PNADCT. Disponível em Companhia de Desenvolvimento do Distrito
Federal- CODEPLAN. Disponível em:
https://conjunturaeconomica.ipe.df.gov.br/2023/03/02/pnadct-distrito-federal-registra taxa-de-desemprego-de-103-no-4-trimestre-de 2022/#:~:text=Blog%20da%20Conjuntura-
,PNADCT%3A%20Distrito%20Federal%20registra%20taxa%20de%20desemprego%
20de%2010%2C3,4%C2%B0%20trimestre%20de%202022&text=A%20taxa%20de
%20desocupa%C3%A7%C3%A3o%20do,ao%20quarto%20trimestre%20de%202021
Herbst, D. P. (1995). What Happens When We Make a Distinction: An Elementary
Introduction to Co-Genetic Logic. In Kindermann, T. A. & Valsiner, J. (eds).
Development of Person-Context Relations. Lawrence Erlbaum Associates Publishing
pp. 67-79
Herodotou, C.; Sharples, M.; Gaved, M.; Kukulska-Hulme, A.; Rienties, B.; Scanlon, E. &
Whiteock, D. (2019). Innovative Pedagogies of the Future: An Evidence-Based
Selection. Frontiers in Education, 4, 113, DOI:
https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00113
Hurly, P.; e Hlynka, D. (1984). Prisoners of the cave: Can instructional technology improve
education? Computational Education, vol. 8, n. 4, 427-434
Kholer, A.; Boissonnad, R. & Giglio, M. (2015). From Innovative Teacher Education to
Creative Pedagogical Designs. Teaching Innovations, 28, 3, pp. 116-129, DOI:
https://doi.org/10.5937/inovacije1503116K
Iannaccone, A., Tateo, L., Mollo, M., & Marsico, G. (2008). L’identité professionnelle des
enseignants face au changement: Analyses empiriques dans le contexte italien [On-
-line]. Travail et formation en éducation, 2. Acesso em 20 de dezembro, 2021, em
http://tfe.revues.org/index754.html
Imms, W. e Kvan, T. (Org) (2021). Teacher transition into innovative learning environments:
a global perspective. London: Springer. E-book: https://doi.org/10.1007/978-981-15-
7497-9
Innis, R. (2016). Affective Semiosis: Philosophical Links to Culture Psychology. In Valsiner,
Marsico, Chaudhary, Sato & Dazzani (eds). Psychology as the Science of Human
Being: The Yokohama Manifesto. Annals of Theoretical Psychology, 13, pp. 87-104,
DOI: https://doi.org/ 10.1007/978-3-319-21094-0
Lantela, L.; Pieitilänen, V.; & Korva, S. (2023). Examining Contradictions for the
Development of Competencies in School Leadership. In R. Ahtiainen et al. (eds.),
Leadership in Educational Contexts in Finland, Educational Governance Research 23,
pp. 257-279, DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-37604-7_13
Lavelli, M.; Pantoja, A. P. F.; Hsu, H-C.; Messinger, D. & Fogel, A. (2005). Using
Microgenetic Designs to Study Change Processes. In Teti, D. M. (ed). The Handbook
of Research Methods in Developmental Sciences. Blackwell handbooks of research
methods in psychology
Lerner, R. M.; Dowling, E.; Chaudhuri, J. (2005). Methods of Contextual Assessment and
Assessing Contextual Methods: A developmental System Perspective. 183-209 In
Teti, D. (Ed). The handbook of research methods in developmental science. UK:
Blackwell Publishing
Lewin, K. (1936). Principles of Topological Psychology. New York: McGraw
Ligorio, M. B. & Tateo, L. (2008). “Just for passion”: dialogical and narrative construction of
teachers’ professional identity and educational practices. European Journal Of School
Psychology, 5(2), 115-142
Martín, E. (2004). Ensinar a pensar por meio do currículo. In Desenvolvimento psicológico e
Educação. Coll, C.; Marchesi, A. Palacios, J. (orgs). Tradução de Fátima Murad. 2 ed.
309-329 Porto Alegre: Artmed
Marsico, G. (2018). The challenges of the Schooling from Cultural Psychology of Education.
Integrative Psychology and Behavioral Science 52, 474–489, DOI:
https://doi.org/10.1007/s12124-018-9454-6
Marsico, G. Iannaccone, A. (2012). The Work of Schooling. 830-868 In Valsiner, J. (ed). The
oxford handbook of culture and psychology. New York: Oxford University Press
Mckinney, M.; Sexton, T.; e Meyerson, M. J. (1999). Validating the efficacy-Based Change
Model. Teacher and Teacher Education, n. 15, 471-485
Mitjáns Martínez, A.; González Rey, F. L. (2012). O subjetivo e o operacional na
aprendizagem escolar: pesquisas e reflexões. In Mitjáns Martínes, A.; Scoz, B. J. L.;
Castanho, M. I. S. (orgs). Ensino e aprendizagem: a subjetividade em foco. Brasília:
Liber Livros
Moreira, A. F. (1999). Basta implementar inovações nos sistemas educativos? Educação e
Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 1, 131-145, jan./jun. Disponível em:
<http://www.scielo.br/pdf/ep/v25n1/v25n1a10.pdf>
Pacheco, J.; e Pacheco, M. F. (2013). A Escola da Ponte sob múltiplos olhares: palavras de
educadores, alunos e pais. Porto Alegre: Penso
Pacheco, J. (2014a). Aprender em comunidade. São Paulo: Edições SM
Pacheco, J. (2014b). Diálogos com a Escola da Ponte. São Paulo: Vozes
Pacheco, J. (2019). Inovação Educacional: obstáculos e possibilidades. Lisboa, Portugal:
Mahatma Edições
Palumbo, R. & Manna, R. (2019). Making Educational Organizations Able to Change: A
Literature Review. International Journal of Educational Management, DOI:
https://doi.org/10.1108/IJEM-02-2018-0051
Peirce, C. S. (1931-5). Collected Papers of Charles S. Peirce. Vols. 1-6. Ed. Hartshorne and
P. Weiss. Cambridge: Harvard University Press
Pereira, R. S. (2016). A política de competências e habilidades na educação básica pública:
relações entre Brasil e OCDE. (Tese de doutorado, Faculdade de Educação da
Universidade de Brasília). Repositório Institucional UnB:
https://repositorio.unb.br/handle/10482/22756
Pollner, M. and Emerson, R. M. (2001). Ethnomethodology and Ethnography. In Atkinson,
P.; Coffey, A.; Delamont, S.; Lofland, J.; and, Lofland, L. (eds). Handbook of
Ethnography. p. 118-135. Sage
Possatto, J. M. (2019). Práticas Inovadoras em Contextos Educativos: subsídios para a
atuação do psicólogo escolar. (Dissertação de mestrado, Instituto de Psicologia da
Universidade de Brasília). Repositório Institucional UnB:
https://repositorio.unb.br/handle/10482/35822
Pranto, A. D. P. M. (2017). A campanha “De pé no chão também se aprende a ler” e a
promoção da educação através da cultura popular. Research, Society and
Development, v. 5, n. 3, 261-273, jul.2017
Ramirez-Montoya, M. S. (2020). Challenges for Open Education: A Systematic Literature
Review. Sustainability, 12, 7053, DOI: https://doi.org/10.3390/su12177053
Rogoff, B. (1994). Developing understanding of the idea of communities of learners. Mind,
Culture and Activity, 1, 4, 209-229
Roncancio Moreno, M. & Branco, A. U. (2018). Self-development, Human Values and the
Construction of Children’s Trajectories in Educational Contexts. In Marsico, G. &
Tateo, L. (ed). The emergence of Self in Educational Contexts: Theoretical and
Empirical Explorations. Springer, DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-98602-9
Sá, A. L. F. (2020). Lazy Charity in the school’s context from Paulo Freire’s perspective.
Human Arenas, DOI: https://doi.org/10.1007/s42087-020-00141-7
Santaella, A. L. (1983). O que é semiótica. Coleção Primeiros Passo. São Paulo: Brasiliense
Santos, B. S. (2000). Para um novo senso comum: a ciência, o direito e a política na
transição paradigmática. São Paulo: Cortez
Segato, R. La incómoda materialidade indispensable. Diálogo com a Dra. em Psicologia
Liliana Szapiro. Conferência virtual realidade no dia 22 de maio de 2020. Disponível
em: https://www.youtube.com/watch?v=D2mpVkhdo9k
Sidorkin, A. M. (2021). Disruptive Innovation and Relational Novelty. Educational Theory,
71, 4, DOI: https://doi.org/10.1111/edth.12490
Souza, V. L. T.; Petroni, A. P.; e Andrada, P. C. (2013). A afetividade como traço da
constituição identitária docente: o olhar da psicologia. Psicologia e Sociedade, v. 25,
n. 3, 527-537
Tateo, L. (2012). What do you mean by “teacher”? Psychological research on teacher
professional identity. Psicologia & Sociedade, 24 (2), 344–353
Tateo, L. (2016). Toward a Cogenetic Cultural Psychology. Culture and Psychology, 22 (3),
433-447, DOI: https://www.doi.org/10.1177/1354067X16645297
Tateo, L. (2018). Education as a Dilemmatic Field. Integrative and Psychology Behavioural
52:388–400, DOI: https://doi.org/10.1007/s12124-018-9429-7
Tateo, L.; Marsico, G. (2019). Along the border: affective promotion or inhibition of conduct
in urban spaces. Estudíos de Psicología, 1-17, DOI:
https://doi.org/10.1080/02109395.2019.1569368
Tateo, L.; Marsico, G (2021). Signs as borders and borders as signs. Theory and Psychology,
DOI: https://doi.org/10.1177/0959354320964865
Tavares, F. G. O. (2019). O conceito de inovação na educação: uma revisão necessária
Revista Educação, vol. 44, 01-19, DOI: http://dx.doi.org/10.5902/1984644432311
Teixeira, A. (S. D). Escola e trabalho em uma sociedade de mudança. Disponível em:
http://samudex.museudaeducacao.com.br/documents/1148/documentshow Acesso em
18 de novembro de 2021
Valsiner, J. (2010). A Persistent Innovator: James Mark Baldwin Rediscovered. Genetic
Theory of Reality, New Brunswick: Transaction Publishers
Valsiner, J. (2012). Pathways to Methodology: Semiotics of Knowledge Construction. In A
guided science. New Brunswick, New Jersey, EUA: Transaction Publishers
Valsiner, J. (2013). Creating Sign Hierarchies: Social Representation in Its Dynamic Context.
Papers on Social Representations, 22 (16), 1-32, DOI:
http://www.psych.lse.ac.uk/psr/
Valsiner, J. (2014). An invitation to Cultural Psychology. India: Sage
Valsiner, J. (2016). A Semiotic Approach to Creativity: Resources for Re-contextualization
In Glaveanu, V. P. (ed). The Palgrave Handbook of Creativity and Culture Research.
Londres: Palgrave Macmillan, 189-204, DOI: https://doi.org/10.1057/978-1-137-
46344-9_9
Valsiner, J. (2017). From Methodology to Methods in Human Psychology. Springer briefs in
Psychology. Electronic book: Springer
Valsiner, J. (2019). Cultural Psychology as a theoretical project. Estudíos de Psicología, 1-18
Valsiner, J. (2021). General Human Psychology. Springer
Valsiner, J. (comunicação pessoal em 22 de setembro de 2022). The crucial organizer of the
cycle is the emerging educated intuition
Viveiros de Castro, E. (2019). Exchanging Perspectives: the transformation the objects into
subjects in Amerindian ontologies. Common Knowledge. 10(3), 463-484. Disponível
em: https://www.biennial.com/files/pdfs/7798/exchanging-perspectives-vcastro.pdf
Volkova, V. (2019). Teatro na escola Hermann Matern de Moscou: tradição em interpretação,
inovações educacionais e perspectivas sobre atividades artísticas. Revista Brasileira
de Estudos da Presença. Porto Alegre, v. 9, n. 1, e82405, DOI:
http://dx.doi.org/10.1590/2237-266082405
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: the development of higher psychological functions.
Editado por Michael Cole, Vera John-Steiner Sylvia Scribner e Ellen Souberman.
Londres, Inglaterra: Harvard University Press
Vygotsky, L. S. (1995). História del Desarrollo de las funciones psíquicas superiores.
Madrid: Visor Distribuiciones
Vygotsky, L. S. (2022). Obras Completas Tomo V: Fundamentos de Defectologia. Tradução
Programa Institucional de Ações Relativas às Pessoas com Necessidades Especiais
(PEE). Revisão da tradução: Guillermo Arias Beatón. Cascavel, PR: EDUNIOESTE
Ward, E. F. (1984). Statistics Mastery: a novel approach. Teaching of Psychology, vol. 11, n.
4, 223-225
Wagner, R. (1999). The invention of culture. Estados Unidos: The university of Chicago
Press
Zittoun, T. & Perret-Clermont, A-N. (2009). Four social psychological lenses for
developmental psychology. European Journal of Psychology of Education. Vol
XXIV, nº 3, 387-403
Zittoun, T.; Mirza, N. M. & Perret-Clermont, A-N. (2007). Quando a cultura é considerada
nas pesquisas em psicologia do desenvolvimento. Educar, 30, 65-76. Texto traduzido
por Marta Teixeira do original em francês Quand la culture entre dans les recherches
em psychologie du développment, publicado na revista Enfance, n. 2, pp. 127-134,
2006. Revisão de Tania Stoltz
Zittoun, T. (2009). Dynamics of life-course transitions: a methodological reflection. Dynamic
Process Methodology in the Social and Developmental Sciences,
chapter 18, 405-429 | pt_BR |