DC Field | Value | Language |
dc.creator | Pacheco, Jacqueline Silva Alves | - |
dc.date.accessioned | 2024-07-03T17:26:41Z | - |
dc.date.available | 2024-07-01 | - |
dc.date.available | 2024-07-03T17:26:41Z | - |
dc.date.issued | 2024-05-14 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufba.br/handle/ri/39482 | - |
dc.description.abstract | Black literature has increasingly become a topic to be studied and discussed. Contemporarily, texts written by black people who openly address blackness have been looked at from a different angle. It is in this scenario that I propose the analysis of Na Minha Pele [On my Skin] (2017), by Lázaro Ramos. A memorialist narrative that is not limited by a single genre and bleeds a few margins, this book is the author’s first non-fiction work. This study, guided by the reflections of Cuti (2010a; 2010b), Souza (2006; 2010) and Evaristo (2009; 2010), among other authors, investigates where this publication fits into the contemporary scenario of black literature and discusses it under the lens of an antiracist approach to blackness. To achieve that, I attempt to scrutinize how the text is woven not only to highlight the author’s biography but also to challenge, question, and invite the reader to reflect. In that sense, I analyze choices made by Ramos, how he inserts certain provocations into the narrative, and how he stablishes a dialogue with other actors, authors, and artists. In addition to that, I aim to reflect upon this book’s potential as a literary pedagogical tool against racism, as it proposes an observation of the past, present and future. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Bahia | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Literatura negra | pt_BR |
dc.subject | Literatura negro-brasileira | pt_BR |
dc.subject | Negritude | pt_BR |
dc.subject | Antirracismo | pt_BR |
dc.subject | Memórias | pt_BR |
dc.subject.other | Black literature | pt_BR |
dc.subject.other | Brazilian black literature | pt_BR |
dc.subject.other | Anti-racism | pt_BR |
dc.subject.other | Blackness | pt_BR |
dc.subject.other | Memoir | pt_BR |
dc.title | A narrativa negro-brasileira e o projeto antirracista de Na MInha Pele, de Lázaro Ramos | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.publisher.program | Pós-Graduação em Literatura e Cultura (PPGLITCULT) | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFBA | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Aguiar, Ana Lígia Leite e | - |
dc.contributor.referee1 | Alves, Moisés Oliveira | - |
dc.contributor.referee2 | Santos, Lívia Maria Natália de Souza | - |
dc.contributor.referee3 | Aguiar, Ana Lígia Leite e | - |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/8240843269282099 | pt_BR |
dc.description.resumo | A literatura negra tem sido, cada vez mais, objeto de estudo e discussão. Na contemporaneidade, o olhar sobre os textos escritos por pessoas negras e que tratam abertamente sobre a negritude vem se modificando. É nesse cenário que proponho a análise do livro Na Minha Pele (2017), de Lázaro Ramos. A narrativa de memórias, mas que não se limita a um gênero específico, transitando e ultrapassando alguns dos seus limites, marca a estreia do autor na literatura de não ficção. Este estudo, sob a luz das reflexões de Cuti (2010a; 2010b), Souza (2006; 2010) e Evaristo (2009; 2010), – entre outros autores e autoras –, investiga o lugar ocupado por essa obra no atual cenário da literatura negra contemporânea, bem como propõe a sua leitura sob a perspectiva de um discurso acerca da negritude com viés antirracista. Para tal, procuro escrutinar a maneira como o texto é tecido, evidenciando não apenas a biografia do autor, mas a maneira como ela é utilizada para provocar, indagar e levar reflexões aos leitores. Nesse sentido, analiso as escolhas feitas por Ramos, a forma como certos conceitos e certas provocações são inseridas na narrativa, bem como o seu diálogo com outros atores, escritores e artistas. Somado a isso, busco refletir sobre o potencial desse livro para uma pedagogia literária acerca do racismo, que propõe um olhar sobre passado, presente e futuro. | pt_BR |
dc.publisher.department | Instituto de Letras | pt_BR |
dc.type.degree | Mestrado Acadêmico | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertação (PPGLITCULT)
|