Campo DC | Valor | Idioma |
dc.creator | Silva, Elder Luan dos | - |
dc.date.accessioned | 2024-07-16T10:56:50Z | - |
dc.date.available | 2024-07-16T10:56:50Z | - |
dc.date.issued | 2023-12-11 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufba.br/handle/ri/39613 | - |
dc.description.abstract | This research was carried out in the Postgraduate Program in Interdisciplinary Studies on
Gender, Women and Feminism, in the research line Gender, Alterity(ies) and Inequalities, and
sought to understand how anti-gender offensives have impacted Brazilian educational policy
and the inclusion of debates on gender and sexuality in educatioN. The research sought to
contextualize the origin of anti-gender offensives and the production and dissemination of the
Gender Ideology discourse in Brazil; to investigate the impacts of the anti-gender agenda in
restricting discussions on gender and sexuality at school; to identify transnational similarities
and differences in anti-gender offensives in Brazil based on the French case; and to
understand how the disputes promoted around the notion of gender ideology have potentiated
and authorized gender violence and LGBTphobia, and curtailed the rights of women and
LGBT+ people. As a methodological resource, I work with the analytical perspective of
ethno-research, in a process that involves immersion, inquiry, saturation, reduction, filtering
and interpretation for understanding. The investigative procedure was carried out by mapping
reactions to the Brasil Sem Homofobia (Brazil Without Homophobia) program, the Gender
and Sexuality at School course, and the Escola Sem Homofobia (School Without
Homophobia) program, government initiatives to promote gender and sexuality diversity;
identifying the discourses on the incorporation of gender and sexuality issues into the
National Education Plan and the National Common Curricular Base based on the actions of
the School Without a Party Movement; and finally, analyzing the discourses and proposals for
anti-gender bills available in the Speeches and Shorthand Notes Database and the Senate and
Chamber of Deputies Bills and Other Proposals Database. In this thesis, we found that the
main interference operated by neoconservative movements in educational policies took place
in the National Congress, with a strong presence of neo-Pentecostal parliamentarians,
articulated via the Evangelical Parliamentary Front. The study indicates that the anti-gender
offensive in Brazil, in addition to preventing Brazilian educational policy from including
mentions and/or programs that encourage the promotion of respect for sexual and gender
diversity, has produced and accentuated violence. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA | pt_BR |
dc.rights | Acesso Restrito/Embargado | pt_BR |
dc.subject | Ideologia de gênero | pt_BR |
dc.subject | Gênero | pt_BR |
dc.subject | Movimentos antigênero | pt_BR |
dc.subject | Neoconservadorismo | pt_BR |
dc.subject.other | Gender Ideology | pt_BR |
dc.subject.other | Gender | pt_BR |
dc.subject.other | Anti-gender Movements | pt_BR |
dc.subject.other | Neoconservatism | pt_BR |
dc.title | Gênero ameaçado: o impacto das ofensivas antigênero na política educacional brasileira | pt_BR |
dc.type | Tese | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Estudos Interdisciplinares sobre Mulheres, Gênero e Feminismo (PPGNEIM) | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFBA | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Araújo, Rosangela Janja Costa | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5387419210733898 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Araújo, Rosangela Janja Costa | - |
dc.contributor.referee2 | Silva, Zuleide Paiva da | - |
dc.contributor.referee3 | Macedo, Marcia dos Santos | - |
dc.contributor.referee4 | Fassin, Eric | - |
dc.contributor.referee5 | Uziel, Anna Paula | - |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/7293825166669864 | pt_BR |
dc.description.resumo | Essa pesquisa foi desenvolvida no Programa de Pós-graduação em Estudos Interdisciplinares
sobre Gênero Mulheres e Feminismo, na linha de pesquisa Gênero, Alteridade(s) e
Desigualdades, e buscou compreender como as ofensivas antigênero impactaram a política
educacional brasileira e a inserção dos debates sobre gênero e sexualidade na educação. A
investigação procurou contextualizar a origem das ofensivas antigênero e a produção e a
disseminação do discurso da Ideologia de gênero no Brasil; investigar os impactos da agenda
antigênero na restrição das discussões sobre gênero e sexualidade na escola; identificar
semelhanças e diferenças transnacionais das ofensivas antigênero no Brasil a partir do caso
francês; e compreender como as disputas promovidas em torno da noção de ideologia de
gênero têm potencializado e autorizado a violência de gênero e a LGBT+fobia, e cerceado
direitos das mulheres e pessoas LGBT+. Como recurso metodológico, trabalhou-se com a
perspectiva analítica da etnopesquisa, num processo que envolve imersão, indagação,
saturação, redução, filtragem, e interpretação para compreensão. O procedimento
investigatório se deu por meio do mapeamento das reações ao programa Brasil Sem
Homofobia, o curso Gênero e Sexualidade na Escola, e o Programa Escola Sem Homofobia,
iniciativas governamentais de promoção da diversidade de gênero e sexualidade; identificação
dos discursos sobre a incorporação das questões de gênero e sexualidade no Plano Nacional
de Educação e na Base Nacional Comum Curricular a partir da atuação do Movimento Escola
Sem Partido; e, por fim, análise dos discursos e proposições de projetos de lei antigênero
disponíveis no Banco de Discursos e Notas Taquigráficas e no Banco de Projetos de Lei e
Outras Proposições do Senado e da Câmara dos Deputados. Localizou-se, nesta tese, que as
principais interferências operadas pelos movimentos neoconservadores nas políticas
educacionais se deram no Congresso Nacional com forte atuação de parlamentares
neopentecostais, articulados via Frente Parlamentar Evangélica. O estudo sinaliza que as
ofensivas antigênero no Brasil, além de impedir que haja na política educacional brasileira,
menções e/ou programas que estimulem a promoção do respeito à diversidade sexual e de
gênero, produziu e acentuou as violências. | pt_BR |
dc.publisher.department | Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas (FFCH) | pt_BR |
dc.type.degree | Doutorado | pt_BR |
Aparece nas coleções: | Tese (PPGNEIM)
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