Campo DC | Valor | Idioma |
dc.contributor.advisor | Araújo, Ubiratan Castro de | - |
dc.contributor.advisor | Serpa, Luiz Felippe Perret | - |
dc.contributor.author | Tourinho, Maria Antonieta Campos | - |
dc.creator | Tourinho, Maria Antonieta Campos | - |
dc.date.accessioned | 2013-04-30T16:28:19Z | - |
dc.date.available | 2013-04-30T16:28:19Z | - |
dc.date.issued | 2004 | - |
dc.identifier.uri | http://www.repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/10171 | - |
dc.description | 319 f. | pt_BR |
dc.description.abstract | In the teaching of history: inventions and setbacks, I intended to narrate a search of
theoretical-methodological ways for the construction of a teaching and learning that allows
everyone that is involved with the teaching of history to see themselfs as a historical
human being and in this same movement (or not) to understand the history. That research
has intrinsic relationship with the subject Methodology of the Teaching of the History,
which, together with the students, I look for possibilities of understanding the history, so
much in its existential dimension as in the collective way. Thus, starting from the theory
built in that subject and of experiences in the period of apprenticeship in public schools in
the city of Salvador the research moves in the direction of a new theoretical-
methodological that reinvent the teaching of the history so that reinvented it comes back to
the class room where will continue to be transformed. | pt_BR |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.subject | History teaching | pt_BR |
dc.subject | Tempo e espaço | pt_BR |
dc.subject | Epistemologia do educar | pt_BR |
dc.subject | Multireferencialidade | pt_BR |
dc.subject | Historiagrafia | pt_BR |
dc.subject | Ensino de história | pt_BR |
dc.subject | Historiography | pt_BR |
dc.subject | Apprenticeship | pt_BR |
dc.subject | Epistemology of educating | pt_BR |
dc.subject | Time and space | pt_BR |
dc.title | O ensino de história: inventos e contratempos | pt_BR |
dc.type | Tese | pt_BR |
dc.description.localpub | Salvador | pt_BR |
dc.description.resumo | O ensino de história: inventos e contratempos é uma narração sobre uma busca de
caminhos teórico-metodológicos para a construção de um processo de ensino e
aprendizagem que possibilite a cada envolvido com o ensino da história compreender-se
como ser histórico e neste mesmo movimento (ou não) compreender a história. Essa
pesquisa tem intrínseca relação com a matéria Metodologia do Ensino da História na qual,
juntamente com os alunos, busco possibilidades de uma compreensão da história, tanto na
sua dimensão existencial como na coletiva. Assim, a partir desta matéria, tanto no âmbito
das construções teóricas quanto das experiências no período de estágio curricular em
escolas públicas de Salvador, a pesquisa se movimenta em direção a novos referenciais
teórico-metodológicos que reinventem o ensino da história, para que reinventado retorne à
sala de aula onde continuará a ser transformado. | - |
Aparece nas coleções: | Tese (PGEDU)
|