Campo DC | Valor | Idioma |
dc.creator | Santos, Cassio Oliveira dos | - |
dc.date.accessioned | 2024-03-06T11:10:10Z | - |
dc.date.available | 2024-03-06T11:10:10Z | - |
dc.date.issued | 2020-12-11 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufba.br/handle/ri/39156 | - |
dc.description.abstract | The objective of this dissertation is to analyze the relationship between the living and the dead, which is ritualistically engendered in the worship of babá egum in Bahia, more specifically, in Salvador and on Itaparica Island. The analysis starts from the iorubá understanding of death as continuity. In this study, I consider the constitutive elements of this Afro-Brazilian religious practice, highlighting the pathways that give access to the system of participation in the rituals, which can be guaranteed through consanguinity with the founders and leaders of the terreiros or via multiple triggers such as sickness, heritage or ancestral choice. The findings gathered in the empirical research, together with the socio-anthropological theory, ground the discussions regarding kinship, ancestry, tradition and gender. In this manner, the dynamics of mutual care between the deified male ancestors and the religious community, which dedicates itself to continuously maintaining this connection, is the guiding thread of this research. | pt_BR |
dc.description.sponsorship | CAPES | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Bahia | pt_BR |
dc.subject | Religião afro-brasileira | pt_BR |
dc.subject | Culto dos eguns | pt_BR |
dc.subject | Ancestralidade | pt_BR |
dc.subject | Rituais | pt_BR |
dc.subject.other | Afro-Brazilian religions | pt_BR |
dc.subject.other | Worship of eguns | pt_BR |
dc.subject.other | Ancestry | pt_BR |
dc.subject.other | Rituals | pt_BR |
dc.title | Babá Egum: culto e cuidado ancestral afro-brasileiro na Bahia | pt_BR |
dc.title.alternative | Babá Egum: worship and afro-brazilian ancestral care in Bahia | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais (PPGCS) | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFBA | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Rabelo, Miriam Cristina Marcilio | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7239267596119717 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Rabelo, Miriam Cristina Marcilio | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7239267596119717 | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Lima, Fabio Baptista | - |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/8052212014011975 | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Duccini, Luciana | - |
dc.contributor.referee3Lattes | http://lattes.cnpq.br/4955543481325525 | pt_BR |
dc.creator.Lattes | https://lattes.cnpq.br/6981414773538482 | pt_BR |
dc.description.resumo | O objetivo desta dissertação é analisar a relação entre vivos e mortos, que é engendrada ritualisticamente no culto de babá egum na Bahia, especificamente, em Salvador e na Ilha de Itaparica. A análise parte da concepção iorubá de morte como continuidade. Abordo neste estudo, os elementos constituintes dessa prática religiosa afro-brasileira, ressaltando os caminhos que dão acesso a um sistema de participação dos rituais, que podem ser assegurados pela consanguinidade com os fundadores e líderes dos terreiros ou por múltiplos gatilhos como enfermidade, herança ou escolha ancestral. Os dados recolhidos na pesquisa empírica, aliados a uma teoria socio-antropológica darão base para discussões acerca das noções de parentesco, ancestralidade, tradição e gênero. Assim, a dinâmica de cuidado mútuo entre os ancestrais masculinos divinizados e a comunidade religiosa, que se dedica em manter ininterrupta essa conexão, é o fio condutor deste trabalho. | pt_BR |
dc.publisher.department | Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas (FFCH) | pt_BR |
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dc.type.degree | Mestrado Acadêmico | pt_BR |
Aparece nas coleções: | Dissertação (PPGCS)
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